Reisebrev F3J 12-13.juni 2004
ETT LITE REISEBREV FRA ARIL OG ALF MAGNE.


Alf Magne kom i like godt humør som disse etter kaffe...

Vi skal med dette prøve å oppsummere de prøvelsene som vi 2 hadde i forbindelse med vår tur til Skien og tilbake. Dette var ikke noen enkel affære, men det gikk greit så lenge man planlegg godt. Jeg og Aril var i utgangspunktet meldt på Norgesmesterskapet i F3J dette ble avlyst og utsatt i 12 t time nok om det skuffelsen vår gikk etter hvert over og vi bestemte oss for å reise allikevel siden det skulle arrangeres Norgescup F3J. Reisen er på nesten 200 mil en vei hvis man tar korteste vei, Aril var inne på tanken å kjøre bil nedover, men fornuften tok han og vi bestilte flybilletter. For at vi skulle få de så billig som mulig tok vi og bestilte fly som gikk fredag morgen og tilbake natt til mandag.


Modellfly kan vi bygge, men kan vi bygge telt ?

Planlegging begynte flere uker i forveien nå hadde Aril kjøpt seg en reise kasse som er stor og romslig jeg tror faktisk man kan bo i den hvis man vil. Offisiell pakkedag annonserte Aril vil være Onsdagen før avreise ta med deg lekene og kom hjem til meg stod det i ei tekstmelding Aril sendte meg tirsdag. Vi pakket og i kassen gikk det 2 soveposer 4 modeller 2 senderpulter 1 sender noe annet tjafs man må ha you name it lokket på vi er ferdig. Fredag morgen klokken 0545 var en dautrøtt Aril og hentet meg, da hadde jeg i mellomtiden vært hos Ronny Sandslett og hentet en vinge som skulle nedover til Skien. Vingen i kassen inn i bilen og av gårde, Aril hadde vært på jobb i ett døgn så han var noe trøtt og svarte på mine spørsmål med ja eller nei, ikke mer pratsom den karen tenkte jeg dette blir hyggelig. Innsjekking gikk sånn der mannen i skranken lurte fælt hva vi 2 drasset på men det gikk no det og. Jeg hadde selvfølgelig glemt å legge ballasten til New Stingen i kassen denne fikk jeg ikke ta inn i flyet, ned og sjekke inne bagen også. 0700 gikk flyet det kom seg bare så vidt ut på taxebanen så sov Aril, ja jeg tok frem på vingene og så om det var noe inntresant der da heldigvis så er det EM i fotball i Portugal en artikkel var ihvertfall inntresant.


Jo reparer Finn sitt høyderor


Kvit Alf Magne

Klokken 0845 var vi på Gardermoen murmeldyret våknet til liv og følte seg fritt for fight. Inn å hente bagasjen bort til Nsb skranken får å bestille tog billetter til Skien. Komfort plasser må vi ha 75 kroner ekstra, men som Aril sa man skal sitte og sove behagelig på toget. Vi valgte å reise til Sandefjord med tog og buss til Skien siden direkte toget til Skien ikke gikk før 1 ½ time etter det toget vi bestilte. Bort i cafen for å få seg en liten matbit og kaffe. Om bord i toget med oss og bagasjen avgang klokken 1008. Toget kom seg ikke ut av stasjonene før Aril sovnet (en god soldat sover overalt), nå hadde jeg gardert meg med aviser så litt underholdning skulle jeg ha. Etter 2 og ½ time på toget var vi i Sandefjord nå var det bare en liten busstur så var vi fremme. Fremme i Skien klokken 1330 da hadde vi vært på reisefot i 7 timer, nå var det bare å ringe etter skyss som hadde kapasitet til å ta med seg kassen og 2 toillate nordlendinger. Konkurransene skal ikke jeg skrive så mye om her siden det ligger gode referat ute på nettet andre steder. Søndag umiddelbart etter premieutdelingen var vi klar for å reise Jo Grini ønsket omflyging for å kåre en vinner, da har vi ikke nådd toget 1630 fra Skien. Mitt forslag var at vi kunne flyomflyging med papirfly siden Aril hadde pakket ned modellen. 1630 toget fra Skien stasjon komfortplasser denne gangen og nå brukte toget nesten 4 timer, men hva gjør vel det så lenge selskapet mitt klarte å holde seg våken (straks triveligere). Vi satt der og oppsummerte konkurransene og turen. Etter en stund sovnet både jeg og Aril og våknet av at telefonen peip, melding fra Jo Grini ”du vet det bare ikke enda, men du skal til Canada som lagleder” takk Jo du vekte oss så vi kom oss av på Gardermoen.


Vinnere Lørdag


Vinnere Søndag

Gardermoen: Innsjekking med de samme glupe kommentarene om vi ikke fant en større koffert etc. gjennom sikkerhetskontrollen Aril tilbake med bagen glemte å legge en leatherman i flykassen. Mat og pils måtte vi ha og hva som smaker best etter en matbit en enn røyk, men røykeloven er nådeløs der gikk jeg og ikke fikk min lille pinne. Jaja flyet gikk 2240 og landet i Tromsø klokken 0030. Puh ut og røyke (man er da idrettsmann) få tak i bagasjen, hjemme i stova klokken 0100 sovnet sittende i sofaen på reisefot i 7 timer det tar på. Tilslutt vil jeg bare si arrangementsmessig så var det en flott konkurranse, arrangøren hadde ordnet med ei campingvogn som vi overnattet i. Mat og drikke ble kjørt opp til oss grilling og kos både fredag og lørdag masse flyging fredag, lørdag og søndag. Vellykket vil jeg si, men det som man kan ha i bakhodet når man arrangerer slike store konkurranser der det kommer tilreisende til er en mulighet til å dusje, dette er ikke noe krav mer en bønn og det gjelder oss alle arrangører. Det er sikkert en mulighet gjennom en skole svømmehall eller noe slikt. Tenk over det.

Alf Magne Andreassen og Aril Røsvik fra Tromsø Modellflyklubb

Andre linker:

Tilbake til www.F3X.no

 

Det blir Nordisk F3J i Norge i 2005.
Cirrus RCFK vil stå som arrangør
.



Ever seen a F3B-launch from the plane ? Here are a small video well worth the download 
(13,5mb .AVI)



F3J.no på mobilen ? send kommando:
rclogo f3jno
til tlfnummer: 1986


Last changed:
14.06.04



Adresse: F3J.no, v/Jo Grini, Sagbråtenfeltet, 2910 Aurdal, Norway
Tlf:+47 61361606, Mob:+47 90898709, Fax:+47 85027810
Org.nr. 884 014 972,