Resultater F5J

Norgescup:  2012 | 2017 | 2018 | 2019


Åpent Mesterskap (Klassemesterskap) F5J 26-27/8-2017, Cirrus

Referat HER

Gull: Otto Jæger
Sølv: Morten Bremsrud
Bronse: Alf Erik Ross

Norgescup F5J 2017

Nr. Navn 02.apr 14.mai 17.jun 23.sep NM'17 Sum Diff.
1 JÆGER, Otto   1000 1000 730 1481 3481 0
2 ROSS, Alf Erik 1000 961 906 957 1516 3477 4
3 BREMSRUD, Morten 843 944 867 996 1520 3459 22
4 PEDERSEN, Henri 918 866 821 1000 1515 3433 48
5 BYE, Anders   639 744   1363 2745 735
6 HOLLAND, John 562 649     1205 2416 1065
7 SØRGAARD, Øyvind 942 957       1900 1581
8 BENTZEN, Kjell 749 813 691     1562 1919
9 OLSEN, Stig         1372 1372 2109
10 JESPERSEN, Thorbjørn 983       983 2498
11 LANGSEID, Arild 923         923 2558
12 TORØ, Stein-Vidar   844       844 2637
13 UNDERTUN, Rune 820         820 2661
14 NILSSEN, Bjørn-Erik 774         774 2707
15 RØSVIK, Aril     750     750 2731
16 DE BECHE, Otto         617 617 2864
17 LANGSEID, Jonar 554         554 2927
    10 10 7 4 8 17  

Med forbehold om feil til sesongen er slutt. Uttak/cupregler .
Utenlandske utøvere er tatt ut av regnearkene om mulig (ref. NLF's konkurranseregler)
3 første vil bli tilskrevet før årsskifte for landslag internasjonale mesterskap (EM/VM)
12 første (9 + event. 3 juniorer) vil bli tilskrevet før årsskiftet for landslag Nordiske mesterskap
Regjerende mester EM/VM/Nordisk kan komme i tillegg

Gruppeleder F5J, Jo Grini, mob 90898709, jojo(at)vfkm.no

4.07.17:

Ny gruppeleder F5J - juli 2017
Jo Grini er igjen gruppeleder F5J og vil forsøke holde rede på Norgescup/uttak landslag samt forsøke utvikle grenen siden den nå er godtatt som FAI gren med EM i 2017 (Bulgaria).

Hva er F5J?
F5J er en relativt ny gren som ligner på F3J seilfly, men isteden for vinsj bruker man motor i nesa som startredskap. Alle med ett seilfly og ønske om å konkurrere med andre i termikkflyging kan delta. Man starter i puljer sammen med andre piloter og forsøker fly 10min fra så lav høyde som mulig og avslutter med en landing mot ett merke (poeng for hver meter fra ett merke). Høyden man oppnår med motoren blir logget ombord med en knøttliten og rimelig høydemåler, gjerne med display slik at man lett kan lese av etter landing  (Altis V4 bruker de fleste og finnes på lager hos Norsk forhandler). Motortiden er begrenset til ett "stig" av 30sek og man får minuspoeng for antall meter og ekstra minus om man overstiger 200m.
Etter x antall innledende omganger eller ett tidspunkt på dagen kommer de beste til finaler hvor de flyr mot hverandre. Dette sikrer en vinner uten flaks i trekning av puljer innledende.
Enhver klubb som er medlem av NLF kan arrangere Norgescup så lenge man har mer enn 3 piloter med fly, en høyttaler (med 10+5min mp3 filer) og noen stoppeklokker. Send en mail til gruppeleder om dere ønsker å arrangere! jojo(at)vfkm.no eller ring Jo Grini på mob.90898709 for info. Han har ansvaret for at det kommer på terminlisten til fellesportalen for seilfly Norge www.f3x.no
Det er også mye løpende info på Facebook.com/f3xnorge
--------------
Vi har til nå hatt en "lang" inkjøringstid i F5J hvor det er to klubber (Bodø og Cirrus) som har vært veldig aktive med små variasjoner av reglene. Det hadde vært flott om alle kunne enes om reglene og at vi kjører oss inn mot de offisielle, dog med nasjonale små variasjoner. Da blir det litt lettere å sende noen av våre glimrende piloter (for vi er gode til å fly på berget) til Europamesterskap og Verdensmesterskap.
I første omgang kjører vi som vi har gjort i 2017 som medfører:
- Stevner innrapportert på epost til gruppeleder innen sesongslutt teller i Norgescup 2017. Fra 2018 bør alle stevner være på kalenderen før sesongstart.
- Man kan kjøre uten finaler på Norgescup i 2017, dog teller finaler ekstra.
- Åpent Mesterskap 2017 teller som NM. Med finaler. Vi vil etablere NM status så fort dette er mulig.
- Vi etablerer at man kan starte motor flere ganger, men man får 0 poeng i den omgangen (for å redde fly fra treelefanter).
- Som i F3J kan man ha NC med så få som 3 piloter, men man må da ha egne tidtagere.
- Vi må holde fokus på nye som kommer inn i miljøet. Pass på at det er nok tid til å lade batterier mellom flighter for hver pilot. Om nødvendig tar man seg ekstra tid.
- Man kan dedikere seg en egen spotter (team). Dette er ekstra viktig for nye i miljøet. De trenger å lære.

 

www.f3x.no