Resultater F5J

Norgescup:  2012 | 2017 | 2018 | 2019


Åpent Mesterskap (Klassemesterskap) F5J 8-9/9-2018, Cirrus

Gull:
Sølv:
Bronse:

Norgescup F5J 2018 oppdatert 24.06.2018

Nr. Navn KM'17 14.apr 05.mai 27.mai 16.jun 11.aug 06.okt     KM'17 Sum Diff.
1 ROSS, Alf Erik 1011 1020 1034   1010     0 0   2054 0
2 JÆGER, Otto 987 714 1030   976     0 0   2017 36
3 PEDERSEN, Henri 1010 925 992   792     0 0   2002 52
4 TORØ, Stein-Vidar   1008 675   968     0 0   1975 78
5 BENTZEN, Kjell   852 953   808     0 0   1804 249
6 BREMSRUD, Morten   271 919   830     0 0   1749 304
7 BYE, Anders 909   699         0 0   1608 446
8 HOLLAND, John 803   429         0 0   1232 822
9 BREMSRUD, Morten 1013             0 0   1013 1040
10 DE BECHE, Otto 411   592         0 0   1003 1050
11 RØSVIK, Aril   950           0 0   950 1103
12 OLSEN, Stig 915             0 0   915 1139
13 Ellevog, Øivind         913     0 0   913 1141
14 SØRGAARD, Øyvind     801         0 0   801 1252
15 Feet, Per Øystein         686     0 0   686 1368

Med forbehold om feil til sesongen er slutt. Uttak/cupregler .
Utenlandske utøvere er tatt ut av regnearkene om mulig (ref. NLF's konkurranseregler)
3 første vil bli tilskrevet før årsskifte for landslag internasjonale mesterskap (EM/VM)
12 første (9 + event. 3 juniorer) vil bli tilskrevet før årsskiftet for landslag Nordiske mesterskap
Regjerende mester EM/VM/Nordisk kan komme i tillegg

Gruppeleder F5J, Jo Grini, mob 90898709, jojo(at)vfkm.no

4.07.17:

Ny gruppeleder F5J - juli 2017
Jo Grini er igjen gruppeleder F5J og vil forsøke holde rede på Norgescup/uttak landslag samt forsøke utvikle grenen siden den nå er godtatt som FAI gren med EM i 2017 (Bulgaria).

Hva er F5J?
F5J er en relativt ny gren som ligner på F3J seilfly, men isteden for vinsj bruker man motor i nesa som startredskap. Alle med ett seilfly og ønske om å konkurrere med andre i termikkflyging kan delta. Man starter i puljer sammen med andre piloter og forsøker fly 10min fra så lav høyde som mulig og avslutter med en landing mot ett merke (poeng for hver meter fra ett merke). Høyden man oppnår med motoren blir logget ombord med en knøttliten og rimelig høydemåler, gjerne med display slik at man lett kan lese av etter landing  (Altis V4 bruker de fleste og finnes på lager hos Norsk forhandler). Motortiden er begrenset til ett "stig" av 30sek og man får minuspoeng for antall meter og ekstra minus om man overstiger 200m.
Etter x antall innledende omganger eller ett tidspunkt på dagen kommer de beste til finaler hvor de flyr mot hverandre. Dette sikrer en vinner uten flaks i trekning av puljer innledende.
Enhver klubb som er medlem av NLF kan arrangere Norgescup så lenge man har mer enn 3 piloter med fly, en høyttaler (med 10+5min mp3 filer) og noen stoppeklokker. Send en mail til gruppeleder om dere ønsker å arrangere! jojo(at)vfkm.no eller ring Jo Grini på mob.90898709 for info. Han har ansvaret for at det kommer på terminlisten til fellesportalen for seilfly Norge www.f3x.no
Det er også mye løpende info på Facebook.com/f3xnorge
--------------
Vi har til nå hatt en "lang" inkjøringstid i F5J hvor det er to klubber (Bodø og Cirrus) som har vært veldig aktive med små variasjoner av reglene. Det hadde vært flott om alle kunne enes om reglene og at vi kjører oss inn mot de offisielle, dog med nasjonale små variasjoner. Da blir det litt lettere å sende noen av våre glimrende piloter (for vi er gode til å fly på berget) til Europamesterskap og Verdensmesterskap.
I første omgang kjører vi som vi har gjort i 2017 som medfører:
- Stevner innrapportert på epost til gruppeleder innen sesongslutt teller i Norgescup 2017. Fra 2018 bør alle stevner være på kalenderen før sesongstart.
- Man kan kjøre uten finaler på Norgescup i 2017, dog teller finaler ekstra.
- Åpent Mesterskap 2017 teller som NM. Med finaler. Vi vil etablere NM status så fort dette er mulig.
- Vi etablerer at man kan starte motor flere ganger, men man får 0 poeng i den omgangen (for å redde fly fra treelefanter).
- Som i F3J kan man ha NC med så få som 3 piloter, men man må da ha egne tidtagere.
- Vi må holde fokus på nye som kommer inn i miljøet. Pass på at det er nok tid til å lade batterier mellom flighter for hver pilot. Om nødvendig tar man seg ekstra tid.
- Man kan dedikere seg en egen spotter (team). Dette er ekstra viktig for nye i miljøet. De trenger å lære.

 

www.f3x.no