Resultater F5J

Norgescup:  2012 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020


Åpent Mesterskap (Klassemesterskap) F5J 31/8-1/9-2019, Cirrus

Gull: Morten Bremsrud, Cirrus
Sølv: Stig Magne Olsen, Lillehammer / Valdres
Bronse: Otto Jæger, Cirrus

Link - Gliderscore scores

 

 

Norgescup F5J 2019 oppdatert 25.09.2019 av Jo Grini

Nr. Navn KM'18 06.apr 13.apr 27.apr 05.mai 19.mai 15.jun 29.jun 2-3.aug 15.sep 28.29.sep 05.okt KM'18 Sum Diff.
1 GRINI, Jo 1040       824     1050   1020     1492 3582 0
2 JÆGER, Otto 982 1009   1010 993   1008 1002   780     1545 3564 18
3 BREMSRUD, Morten 916 982   999 941 995   691         1502 3495 87
4 OLSEN, Stig       935 866   888   795 1002     1488 3425 156
5 PEDERSEN, Henri 1002 1040   919 878 1020 1020 831         1307 3367 215
6 BENTZEN, Kjell 811     977 1020     857   805     1292 3289 293
7 ELLEVOG, Øivind   1006       909             1341 3256 326
8 TORØ, Stein-Vidar 849 847   775 975 928 556 878         1227 3130 452
9 SØRGAARD, Øyvind 840 866   710                 1120 2825 756
10 BYE, Anders       782     733 749         1179 2710 872
11 KROGVIG, Finn           872   781         960 2613 969
12 ROSS, Alf Erik 956                       1309 2265 1317
13 HAGEN, Bjørn Tore     1000           1030         2030 1552
14 JØRGENSEN, Olav       772   1006   964           1970 1612
15 LANGSEID, Jonar         984     926           1910 1671
16 DE BESCHE, Otto         665 980   912           1892 1690
17 LYNGMO, Knut Eirik     1000           884         1884 1698
18 RINGKJØB, William Jul     866           986         1853 1729
19 UNDERTUN, Rune       687                 1152 1839 1743
20 BJØRNDAL, Halvard       618   590             629 1836 1746
21 LANGSEID, Arild   840   819 890     742   603       1729 1853
22 HOLLAND, John         745 850               1595 1987
23 FOSSGÅRD, Rolf     856           734         1590 1992
24 JENSEN, Robert                 968         968 2614
25 ÅSEN, Vegard                 955         955 2627
26 KNUDSEN, Arve                 908         908 2674
27 JOHANSEN, Kjell Sture     866                     866 2716
28 KNUDSEN, Arve     812                     812 2770
29 BÆKKEN, Einar   804                       804 2778
30 SALOMONSEN, Lage                 772         772 2810
31 MEYER, Odd Gunnar                 738         738 2844
32 ANDERSEN, Bjørn                 688         688 2893
    8 8 6 12 11 9 5 12 11 5          

Med forbehold om feil til sesongen er slutt. Uttak/cupregler .
Utenlandske utøvere er tatt ut av regnearkene om mulig (ref. NLF's konkurranseregler)
3 første vil bli tilskrevet før årsskifte for landslag internasjonale mesterskap (EM/VM)
Regjerende mester EM/VM kan komme i tillegg

- Stevner innrapportert på epost og godkjent av gruppeleder innen sesongstart teller i Norgescup.
- Man kan kjøre uten finaler på Norgescup, dog teller finaler ekstra.
- Som i F3J kan man ha NC med så få som 3 piloter, men man må da ha ekstra tidtagere.
- Vi må holde fokus på nye som kommer inn i miljøet.

Arrangøren plikter å utlyse alle uttaksstevner på NLF.no senest 2 uker før første
konkurransedag. I utlysningen skal det opplyses om arrangørklubb, kontaktperson(er),
påmeldingsfrist, stevnested/tid og startkontingent for de enkelte klasser. Seksjonsmøtet kan
sette en øvre grense for startkontingent.

Gruppeleder F5J/F3J/F3K, Jo Grini, mob 90898709, jojo(at)vfkm.no

Se uttaksregler HER, (med bonuspoeng for finaler)

4.07.17:

Ny gruppeleder F5J - juli 2017
Jo Grini er igjen gruppeleder F5J og vil forsøke holde rede på Norgescup/uttak landslag samt forsøke utvikle grenen siden den nå er godtatt som FAI gren med EM i 2017 (Bulgaria).

Hva er F5J?
F5J er en relativt ny gren som ligner på F3J seilfly, men isteden for vinsj bruker man motor i nesa som startredskap. Alle med ett seilfly og ønske om å konkurrere med andre i termikkflyging kan delta. Man starter i puljer sammen med andre piloter og forsøker fly 10min fra så lav høyde som mulig og avslutter med en landing mot ett merke (poeng for hver meter fra ett merke). Høyden man oppnår med motoren blir logget ombord med en knøttliten og rimelig høydemåler, gjerne med display slik at man lett kan lese av etter landing  (Altis V4 bruker de fleste og finnes på lager hos Norsk forhandler). Motortiden er begrenset til ett "stig" av 30sek og man får minuspoeng for antall meter og ekstra minus om man overstiger 200m.
Etter x antall innledende omganger eller ett tidspunkt på dagen kommer de beste til finaler hvor de flyr mot hverandre. Dette sikrer en vinner uten flaks i trekning av puljer innledende.
Enhver klubb som er medlem av NLF kan arrangere Norgescup så lenge man har mer enn 3 piloter med fly, en høyttaler (med 10+5min mp3 filer) og noen stoppeklokker. Send en mail til gruppeleder om dere ønsker å arrangere! jojo(at)vfkm.no eller ring Jo Grini på mob.90898709 for info. Han har ansvaret for at det kommer på terminlisten til fellesportalen for seilfly Norge www.f3x.no
Det er også mye løpende info på Facebook.com/f3xnorge
--------------
Vi har til nå hatt en "lang" inkjøringstid i F5J hvor det er to klubber (Bodø og Cirrus) som har vært veldig aktive med små variasjoner av reglene. Det hadde vært flott om alle kunne enes om reglene og at vi kjører oss inn mot de offisielle, dog med nasjonale små variasjoner. Da blir det litt lettere å sende noen av våre glimrende piloter (for vi er gode til å fly på berget) til Europamesterskap og Verdensmesterskap.
I første omgang kjører vi som vi har gjort i 2017 som medfører:
- Stevner innrapportert på epost til gruppeleder innen sesongslutt teller i Norgescup 2017. Fra 2018 bør alle stevner være på kalenderen før sesongstart.
- Man kan kjøre uten finaler på Norgescup i 2017, dog teller finaler ekstra.
- Åpent Mesterskap 2017 teller som NM. Med finaler. Vi vil etablere NM status så fort dette er mulig.
- Vi etablerer at man kan starte motor flere ganger, men man får 0 poeng i den omgangen (for å redde fly fra treelefanter).
- Som i F3J kan man ha NC med så få som 3 piloter, men man må da ha egne tidtagere.
- Vi må holde fokus på nye som kommer inn i miljøet. Pass på at det er nok tid til å lade batterier mellom flighter for hver pilot. Om nødvendig tar man seg ekstra tid.
- Man kan dedikere seg en egen spotter (team). Dette er ekstra viktig for nye i miljøet. De trenger å lære.

 

www.f3x.no